Hledáte inspiraci, jak zapojit žáky či studenty do třídění biomateriálu a kompostování? Nejste si jistí, jak na vaší škole s kompostováním začít? Potřebujete povzbudit do začátku? Pojďte s námi nakouknout do Gymnázia J. S. Machara v Brandýse nad Labem – Staré Boleslavi. Vzdělává se tu 360 žáků v čtyřletém i osmiletém cyklu.
Jak dlouho už třídí/kompostují biomateriál?
Do kompostování se škola pustila ve školním roce 2022/23 v rámci projektu revitalizace zahrady.
Kolik tříd je zapojeno?
Do kompostování je zapojeno všech 16 tříd gymnázia.
Kde všude mají koše na třídění biomateriálu?
Škola nyní kompostuje především zelený odpad ze své zahrady. Ve sborovně zkoušeli interiérový vermikompostér. Ve školním roce 2025/26 se ho škola chystá umístit do chodby v přízemí budovy, aby mohli přispívat i studenti.
Kdo vynáší biomateriál na kompost?
S největší pravděpodobností tím bude pověřena paní uklízečka.
Kdo pečuje o kompostéry?
Studenti kompost každoročně přehazují v rámci Dne Země, jinak je péče o kompostéry především v kompetenci školníka.
Jak s biomateriálem dál nakládají?
Hotový kompost se využívá na školní zahradě, především na vyvýšených záhonech se zeleninou.
Jaké benefity to vše škole přináší?
Studenti vidí, jakým způsobem dochází v praxi k přeměně biomateriálu a jak ho lze využít. Jsou zvyklí trávit volné hodiny na zahradě, ochutnali už vlastnoručně vypěstovanou zeleninu či bylinky.
Co byla pro vás výzva?
Nádobu na biomateriál plánuje škola umístit na chodbu v přízemí, v blízkosti vstupu do budovy. V této souvislosti vidí jako problematické to, jak nastavit pravidelnou péči o nádobu tak, aby místo zůstalo čisté.
Do kompostování se na brandýském gymnáziu pustili na základě dobré zkušenosti s tříděním odpadu, což se rozhodli rozšířit o další složku – biomateriál. “Vedle třídění papíru, plastů, skla – zvláště z chemické laboratoře – a hliníku jsme po revitalizaci školní zahrady začali s kompostováním,” popisuje ředitelka školy Miroslava Zachariášová a dodává, že od loňského roku testují ve sborovně také interiérový vermikompostér.
Venkovní kompostéry začali používat ve školním roce 2022–23 jako součást výstupu revitalizace zahrady v rámci projektu spolufinancovaného ze SFŽP. Tyto kompostéry jsou umístěny v zastíněném rohu zahrady a jsou celkem 3. Plní se především zeleným odpadem ze školní zahrady.
“Jsou to vysoké laťkové čtverhranné, otevřené a provzdušněné prostory. Každoročně žáci vyššího gymnázia v rámci Dne Země a práce na zahradě kompostéry vyprázdní a biomasu přehážou. Vzniklý kompost používáme na zahradě, zvláště na vyvýšených záhonech, do kterých pak vysazujeme zeleninu a hlavně dýně na výzdobu školy na podzim,” říká ředitelka školy. Gymnázium má k dispozici také popelnice na svoz bioodpadu, využívá je, když jsou venkovní kompostéry naplněné. Vedle studentů pečuje o kompostéry především pan školník.
Pedagogové gymnázia měli v letošním školním roce ve sborovně možnost vyzkoušet interiérový vermikompostér se žížalami. V péči o něj se střídali i během letních prázdnin. Pokud se zařízení osvědčí, je v plánu intenzivněji zapojit do třídění biomateriálu vzešlého ze školní budovy také studenty. “Zatím vyhodnocujeme zkušenosti,” zmiňuje Miroslava Zachariášová. Předpokládá, že vermikompostér bude v následujícím školním roce umístěn na chodbě v přízemí budovy.
Jako určité úskalí vnímá v této souvislosti vedení školy to, jak nastavit pravidelnou péči o nádobu tak, aby místo a její okolí zůstávalo čisté. “Pravděpodobně bude toto ošetřeno vnitřním pokynem, do péče zapojíme také paní uklízečku, která se stará o tuto chodbu. Nádoba bude umístěna na chodbě v přízemí – proti studovně a v přímé blízkosti východu z budovy, ovšem tak, aby to nenarušovalo vzhled vstupu do budovy,” zvažuje ředitelka.
Škole se daří uplatnit téma kompostování také ve výuce. Studenti kvarty se každoročně zapojují do Ekokonference, ekologicky zaměřené soutěžní prezentace škol, kterou organizuje město. “Během posledních pěti let se opakovaně zabývali projektem třídění a biokompostování. Dále jsme po několik let v hodinách chemie a v hodinách nepovinného předmětu Výchova k praxi simulovali pokusně, co se děje při kompostování. Využívali jsme materiály Přírodovědecké fakulty UK“, informuje Miroslava Zachariášová.
Podle jejích slov přináší škole třídění biomateriálu a kompostování nejeden benefit. Žáci mají přímo před očima, jak se to, co bylo původně odpadem, mění v úrodný a užitečný kompost, který pak použijí na školních záhonech. Z nich už sklidili a ochutnali ředkvičky, rajčata, bylinky, dýně nebo jahody. “Žáci si zvykli trávit volné hodiny na zahradě, mají možnost výuky ve venkovní učebně a při kompostování si uvědomují, že vše, co jim roste na zahradě, vyžaduje péči, tedy i prohnojování, které je nejpřirozenější pomocí přírodních hnojiv,” podotýká ředitelka.

