Pro školní kompostéry je typické, že kromě svého hlavního poslání plní zároveň úlohu živé pomůcky. Děti si je postupem času oblíbí, naučí se třídit odpad, zamilují si drobné rozkladače a často svým nadšením pro kompostování nakazí i rodiče. To je fáze, ve které se školní kompostéry plynule mění v kompostéry komunitní. Jejich velikou výhodou je péče, kterou jim jejich zakladatelé zpravidla věnují a která může váznout jen během školních prázdnin. Za celou dobu existence soutěže Miss Kompost – tedy jakéhosi mistrovství republiky v kompostování – jsme nasbírali přes pět set příběhů a ty nejzajímavější nyní sdílíme.
Kompost do přírodní zahrady přirozeně patří, Jana Albrechtová, Mateřská škola Pastelky, Brno – školní kompostér
Na pozemku brněnské mateřské školy Pastelka se před pár lety rozhodli vybudovat přírodní zahradu. Potřeba kvalitní půdy použitelné na sázení kytiček a dalších plodin tak přirozeně vzrostla. Proto se zapojili do projektu MŽP a z prostředků získaných z grantu si u firmy Acer Interier nechali vyrobit dvoukomorový kompostér z akátového dřeva s posuvnými předními stěnami, které usnadňují přehazování materiálu. Kromě toho, že tak získali vynikající hnojivo, oceňují kompostér jako nenahraditelnou živou pomůcku při výuce třídění odpadu. Děti mají možnost pozorovat, jak lze vytříděný bioodpad zužitkovat pro výrobu kompostu. Kompost pomáhají krmit posekanou trávou, listím, drobnými větvičkami ze stromů, rostlinnými zbytky z květinových a zeleninových záhonků a bioodpadem z kuchyně. Mohou vidět dospělé, kteří o kompost pečují, pravidelně ho prosypávají a v době sucha prolévají dešťovou vodou. Děti společně s dospělými každoročně sázejí cibuloviny k rychlení a na školní zahradě pěstují rajčata, hrášek, fazolky, vysazují okenní truhlíky a kompostem přihnojují keře a stromky. Oblíbenou činností je i pozorování půdních “potvůrek”, které v kompostu žijí a provzdušňují ho.
Composting in Progress – Montessori škola Mozaika, Adam Šťastný, Mnichovice
Kompost na zahradě Montessori školy Mozaika v Mnichovicích vznikl proto, že zdejší zahradníci potřebovali kvalitní hlínu pro skleník a záhony. Dvě jednoduché bedýnky jsou vytvořené z dřevěných desek poskládaných na sebe a opatřené anglickými instrukcemi tak, aby jim rozuměli i cizojazyční žáci a příslušníci pedagogického sboru. Výroba snadno přestavitelného kompostéru nic nestála a jeho krmení je také zdarma. Končí tu hlavně opadané listí a tráva ze zahrady, zbytky ovoce a zeleniny, kávová sedlina a kartón.
Ukázkový kompost – ZŠ Velká Bíteš, Tišnovská 116, příspěvková organizace, Alžběta Machová, Velká Bíteš
Velkou část prostranství kolem školy tvoří zahrada, která je certifikovaná jako Ukázková přírodní zahrada. Samozřejmou součástí každé takové zahrady je i kompostér. Na školní zahradě ve Velké Bíteši je jich hned několik a všechny mají společný úkol: Přeměnit organický odpad ze zahrady a celé naší školy v novou půdu plnou živin. Jeden z kompostérů vznikl svépomocí ze čtyř starých, nevyužitých palet, které jsou po stranách spojené drátem. Toto provedení je podle autorů kompostéru velmi rychlé, levné a plně funkční. Kompostér je velmi snadno rozebíratelný a mohou ho pomáhat stavět i ti nejmenší zahradníci a zahradnice. Kompost se živí především posekanou trávou, listím, plevelem, větvičkami, zbytky ovoce a zeleniny, ale i podestýlkou školního králíčka, zbytky kávy z kávovaru a čajovými sáčky. Hotový kompost školní zahradníci přidávají do záhonů, do skleníku, ale i do půdy, kam přesazují bylinky a interiérové rostliny.
Na velikosti záleží! – ZŠ Bludov, Vojtěch Kočí, Bludov
Kompostování má na bludovské základní škole dlouholetou tradici. Historie tohoto dvoukomorového kompostéru sahá do 80. let minulého století, kdy byl postaven zároveň se stavbou druhé školní budovy. Pamětníci vzpomínají, že byl při stavbě kladen hlavní důraz na odolnost. Vzhledem k vysoké schopnosti dětí rozbít i to, co je zdánlivě nerozbitné, byl pro stavbu zvolen beton zasazený do zapuštěné železné konstrukce. Jednotlivé pláty zajišťují vzdušnost a dvoukomorový systém zase potřebný čas pro rozklad materiálu. Obecně byl kompostér navržen pro dlouhodobé, bezúdržbové používání se zaměřením na funkčnost. Kromě toho, že za ta léta kompostér osvědčil svou odolnost se může chlubit i dalším superlativem. Jeho objem totiž může v krajním případě dosáhnout až 10 m3. Tím se řadí nejen k nejstarším, ale i největším kompostérům v historii soutěže Miss kompost!
Vrbičky pro dětské ručičky – ZŠ a MŠ Dřísy, Ivana Vávrová, Dřísy
Palety a poničený rošt z postele se v Dřísech staly základem školního kompostéru, který pomáhaly vyrobit samy děti. Jejich hlavním úkolem bylo proplést bočnice kompostéru vrbovými proutky, posléze pomáhaly také se zatloukáním hřebíků. Z vrbiček na zahradě vznikají prolézačky a postupně se tu dětem pro radost buduje i králíkárna.
Dýňové nadělení – MŠ Markušova a detašované pracoviště Dubnova 806, Lenka Wildová, Praha 11
Dvě mateřské školy na Praze 11 začaly s dětmi kompostovat a časem pro kompostování získaly i rodiče, kteří sem nosí nastřádaný bioodpad ze svých domovů. K dispozici mají dva tříkomorové kompostéry vyrobené z recyklovaného materiálu pojmenované Kompostinka a Kompostínek, které jsou umístěné na školních zahradách. Kromě toho je v každé třídě košík Šlupík, kam se střádá organický odpad ze svačin, který se vynáší jednou za týden. Další materiál tvoří bioodpad ze školní kuchyně a posekaná tráva od pana školníka. Kompost tu využívají k přidávání do velkých dřevěných truhlíků, v nichž si každá třída pěstuje sezónní plodiny – jahody, kukuřici, mák a obilí. Přímo na kompostu tu pěstují rajčata a dýně hokkaido, kterým se v kompostérech mimořádně daří. Dýně Adéla pomalu vylézá z kompostéru a její velké zelené listy se žlutými květy obsazují přilehlé okolí. Děti ji od samého počátku sledují a s velkým zájmem pozorují. Každým rokem pak ve školkách probíhá podzimní dýňová slavnost.
Okno do půdy, Mateřská škola Havlíčkova, Náchod, Mgr. Michaela Trejtnarová – školní kompostér
Pětitřídní mateřská škola na Plhovském sídlišti v Náchodě je obklopená zámeckým lesem. Proto se tu před několika lety rozhodli zřídit přírodní zahradu plnou života. Vybudovali si tu dřevěné mobilní záhonky a začali vrstvit kompost, aby jim všechno, co zasadí, pěkně rostlo. Z dětí se stali zahradníci, kteří se každým rokem těší na jaro, kdy společně s dospělými předpěstovávají sazenice, připravují nářadí a zahradní kolečka, hrabou trávu a zbytky listí a kypří záhonky. Listí, trávu a klacíky děti nakládají a vozí na některý z kompostů. Na takzvaný velký kompost patří větve, listí a zbytky rostlin ze zahrady. Protože jsou děti od přírody zvědavé, přály si do kompostu vidět a zjistit, jaký je tam život a co to tam ti rozkladači dělají. Tak vznikl další kompost s poetickým názvem Okno do půdy. V břehu zahrady ho přesně podle přání – s oknem a okenicí – vybudovali zahradníci z firmy ARBORISTIKA Žďárky a ukládá se sem tráva, listí a zbytky z květníků. Speciálním okénkem mohou děti pozorovat bujarý život rozkladačů. Pro milovníky drobných živočichů je pak přímo ve školce další specialita – vermikompostér, ve kterém končí všechno, co chutná kalifornským žížalám, hlavně slupky a zbytky ovoce a zeleniny. O žížaly se děti starají několikrát týdně. Pravidelně si zaznamenávají, co žížaly snědly, aby byl jejich jídelníček vyvážený a aby se jim dobře dařilo. Učitelka Michaela Trejtnarová k tomu říká: „V naší školce už všichni víme, že kompostováním vracíme živiny do naší zahrady. Poznáme, co do kompostu patří, a co ne. Odměnou je pro nás mlsání ovoce a bylin. Za okny školky můžeme často pozorovat zvířata, která k nám na zahradu chodí – srnky, zajíce a spoustu ptáků, kteří k nám často zavítají ze zámeckého lesa.“
Proč platit za něco, co si umíme vyrobit sami?, Vyšší odborná škola zdravotnická a Střední zdravotnická škola, Hradec Králové, Hana Kujalová – školní kompostér
To byla myšlenka, která spustila kompostování na zahradě královéhradeckého domova mládeže. Záhy vznikl jednoduchý, snadno rozebíratelný kompostér vytvořený z dostupných materiálů: Jedná se o dřevěné palety, které jsou k sobě přibité pomocí prken. Jídelníček kompostu tvoří bioodpad produkovaný obyvateli domova a ten, který vzniká při péči o zahradu – tráva, zbytky ovoce a zeleniny, drobné větvičky, listí a zvadlé květiny. Zdá se, že učit dospívající třídit bioodpad není tak snadné, jako získat pro kompostování předškolní děti. Výsledky ale prý stojí zato.
Další příběhy kompostů:
Zahradní kompostéry v Miss Kompost
Vermikompostéry v Miss Kompost
Komunitní kompostéry v Miss Kompost
Více o aktuální výzvě a soutěži Miss Kompost se dozvíte zde.